8 vinkkiä kiireen kesyttämiseen - Yrittäjän jaksaminen ja stressinhallinta
Share on facebook
Share on print
Share on email

8 vinkkiä kiireen kesyttämiseen – Yrittäjän jaksaminen ja stressinhallinta

Hyvinvoinnin ylläpitämiseksi olisi tärkeää pyrkiä luopumaan ylipitkistä työpäivistä ja aamuöisistä sähköposteista. Tämä voi kuitenkin tuntua stressaavalta tavoitteelta:

Miten ihmeessä ehdin tehdä kaikki työt tarpeeksi hyvin?

Tässä 8 vinkkiä siihen, kuinka itseään voi johtaa kohti parempaa työn hallintaa.

1. Suunnittele ja kesytä kiire

Jos työmäärä on suuri, mutta suunnitelma sen hallitsemiseksi puuttuu, voi olla vaikea tarttua mihinkään. Seuraava työviikko kannattaa miettiä valmiiksi jo edellisenä perjantaina, kun työasiat ovat tuoreina mielessä. Silloin myös säästyy työasioiden vatvomiselta sunnuntaina. Päätä, mitä vähintään haluat saada seuraavalla viikolla aikaan, mutta ole realisti – yllätyksiä tulee aina. On paljon mukavampaa ehtiä tehdä enemmän, kuin kuvittelit.

2. Puhtaalta pöydältä uuteen viikkoon

Mahtavin työn hallinnan kokemus syntyy silloin, kun pysyy tarkastelemaan tehtyä työviikkoa ja sen aikaansaannoksia. Perjantai-iltapäivän siivottu työpöytä puhdistaa myös mielen. Sen ääressä on hyvä käydä läpi edellisen viikon tehtävälista. Sen sijaan, että murehtisit tekemättömiä töitä, iloitse onnistumisista. Mitä sait aikaan, mikä meni hyvin ja mistä sait kiitosta? Jo se, että selvisit kiireisestä viikosta, on syy kehua itseäsi!

3. Tsemppiä takarajoista

Aikarajat laittavat moneen vauhtia, sillä hyvin harvoin työ on valmis ennen kuin on pakko. Harvalla meistä on niin loistava itsekuri, että työt valmistuisivat ilman aikataulupaineita. Deadlinet haastavat kilpailemaan kelloa vastaan. Ja kukapa ei haluaisi voittaa?

4. Tärkeä tärkeysjärjestys

Kirjalliset tehtävälistat vähentävät otsalohkon kuormitusta. Mitkä asiat on pakko saada hoidettua heti? Entä mitä voisi surutta siirtää myöhemmäksi tai jopa jättää kokonaan tekemättä? Tärkeysjärjestykseen laitettu tehtävälista tuuraa pätkivää muistia, ja valmiiden töiden yliviivaaminen on päivän tähtihetki.

5. Boikotoi poukkoilua

Tehokkainta olisi lukea sähköpostit vain muutaman kerran päivässä. Keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan saat työt tehtyä paremmin ja nopeammin. Sähköpostit eivät karkaa, vaikka niitä ei lukisikaan heti niiden napsahdettua postilaatikkoon.

6. Karkota aikavarkaat

Oletko miettinyt, mitkä ovat sinun aikavarkaasi? Tai pahempaa, oletko itse itsesi aikavaras? Sanotaan, että keskeytyksen jälkeen kestää parikymmentä minuuttia päästä taas sujuvasti töihin kiinni.

7. Vaihda vapaalle

Ongelmat ratkeavat joskus itsestään ilman, että tietoisesti yrittää löytää ratkaisuja. Stressaantuneena luopuu usein juuri niistä asioista, jotka tuovat jaksamista ja iloa elämään. Jos edessä on kiireinen viikko, mitä jos sopisit jo etukäteen kivaa tekemistä kaverin tai sukulaisen kanssa? Myös liikunta selvittää tehokkaasti ongelmien ympärille sotkeentuneet ajatukset.

8. Yhä ylös yrittää

Viimeinen neuvo löytyy peilistä. Kyllä, se olet juuri sinä: yrittäjä, esimies tai työntekijä, jolla on työn hallinnan palikat käsissään. Ota ne käyttöön! Ajankäyttöäsi ei voi hallita kukaan muu, kuin sinä itse.

Erinomaista lukemista aiheesta on tämä kirja:
Ajanhallinta – valmennusopas. Ota supervoimat käyttöösi.
(Merja Takamäki, Viisas elämä 2016). Klikkaa tästä kauppaan

Hyvä apuväline ajankäytön tarkkailuun on Toggl- ohjelma. Arvailun sijaan saat faktatietoa suunnitelmien pohjaksi!

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

miten lisää asiakkaita

Miten lisää asiakkaita? – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Taloudelliset huolet ovat yksi suurimmista stressinaiheista, varsinkin yrittäjälle. Talousongelmien yksi syy on usein maksavien asiakkaiden vähäisyys. Monissa yrityksissä toimialasta riippumatta mietitään, miten löytää lisää asiakkaita. Syitä on monia. Toiminta voi olla kertaluonteista, jolloin ostotapahtumien välit ovat pitkät. Osa asiakkaista ei

Lue lisää »
osaatko sanoa ei

Ajankäytön hallintaa – osaatko sanoa ei?

Hallitse ajankäyttöäsi tunnistamalla aikavarkaat. Ne ovat toimintamalleja ja tapoja, jotka estävät rauhallista ja tuloksellista työskentelyä sekä aiheuttavat tarpeetonta kiireen tunnetta. Valitse tarkasti miten käytät aikaa, sitä on sinulla saman verran kuin muillakin. Jos sinä otat liian helposti muiden tehtäviä hoidettavaksesi

Lue lisää »
toiminimi osakeyhtiöksi-tietopaketti

Toiminimi osakeyhtiöksi – tietopaketti

Yksityisen osakeyhtiön voi nyt perustaa ilman 2500 euron minimiosakepääomaa, kun vaatimus osakepääomasta poistui 1.7.2019. Muutoksen tarkoituksena on helpottaa ammatinharjoittamista ja muuta mikro- ja pienyritystoimintaa ilman henkilökohtaista vastuuta. Moni yrittäjä ja yrittäjyydestä haaveileva innostui tästä muutoksesta: Patentti- ja rekisterihallituksessa perustettiin heinäkuun

Lue lisää »
Vieritä ylös