tuloslaskelma
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print

Liiketoimintasuunnitelma – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Suomessa perustetaan joka vuosi noin 30 000 uutta yritystä. Yrittäjistä suurin osa tekee liiketoimintasuunnitelman, sillä liiketoiminnan rahoittajat edellyttävät suunnitelmaa lähes poikkeuksetta. Myös yrittäjä itse hyötyy liiketoimintasuunnitelman tekemisestä, sillä se auttaa jäsentämään yritystoiminnan kokonaisuutta helpottaen huomattavasti sekä yrityksen perustamista että sen jatkokehittämistä.

Suunnitelmaa kysyvät:

  • starttirahapäätöstä tekevät yritysneuvojat
  • pankin lainapäätöstä tekevä virkailija
  • Finnveran yritystutkija
  • muut ulkopuoliset rahoittajat tai sijoittajat

Mitä asiantuntijat sitten haluavat tietää, kun perustat yritystä? Näihin kysymyksiin pitäisi löytyä vastaus:

 

  • Oletko tosissasi yrityksen perustamisen suhteen?
  • Mihin yrittäjäosaamisesi perustuu?
  • Tunnetko markkinasi ja mihin tietosi pohjautuvat?
  • Miten erottaudut kilpailijoistasi?
  • Mitä taustaselvityksiä tai tutkimuksia olet tehnyt toiminnan käynnistämistä varten?
  • Onko ideallasi edellytyksiä kehittyä ja yritykselläsi mahdollisuus kasvaa?
  • Millä elätät itsesi kun starttiraha loppuu?
  • Paljonko toiminnasta jää rahaa lainan hoitokulujen ja oman palkkasi jälkeen?
  • Onko sinulla säästöjä? Missä vaiheessa toiminta on kannattavaa? Entä jos ei ole?

Peruskäsitteet haltuun

Liiketoimintasuunnitelmaan tulisi sisällyttää kolme peruskäsitettä: yrityksen toiminta-ajatus, liikeidea ja liiketoimintamalli. Mitä eroa näillä on?

Toiminta-ajatus kertoo, miksi tai mitä tarkoitusta varten yrityksesi on olemassa.
Liikeidea kuvaa toiminta-ajatuksen toteuttamisen. Se vastaa kysymyksiin ”kenelle”, ”mitä” ja ”miten”.
Liiketoimintamalli puolestaan vastaa kysymykseen siitä, miten käytännössä toteutat liikeideasi.

Nämä kolme osa-aluetta ovat tärkeitä elementtejä liiketoimintasuunnitelmassa, ja ne tulisi käsitellä sen puitteissa selkeästi ja tarpeeksi kattavasti.

Perusta liiketoimintasuunnitelmasi faktoille

Liiketoimintasuunnitelma kannattaa laatia realistisesti. Ota selvää faktoista ja perusta suunnitelma niille sen sijaan, että lähtisit rakentamaan suunnitelmaa toiveiden tai kuvitelmien pohjalle. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö tavoitteet ja unelmat olisi aivan yhtä tärkeitä. Niiden saavuttamiseksi laaditaan esimerkiksi kannattavuuslaskelmia. Tärkeää on laatia järkevä kokonaisuus: Työaikojen tulisi olla sellaiset, että sinä ja läheisesi selviätte niistä. Taloudellisten tavoitteiden tulisi olla saavutettavissa kohtuullisen ajan kuluessa.

Tee laskelmia ja selvitä:

Paljonko täytyy myydä, jotta pystyt nostamaan itsellesi palkkaa?
Kuinka monta tuotetta tai työtuntia on myytävä, jotta tuloja on riittävästi?
Paljonko konkreettista työtä on tehtävä ja kuinka monta tuntia päivästä on laskutettavaa aikaa? Mieti omien voimavarojesi riittävyyttä.
Riittävätkö säästöt? Kuinka pitkään yritys voi toimia säästöjen varassa ja milloin voit nostaa itsellesi palkkaa?
Selvitä ongelmatilanteet etukäteen: Miten yrityksesi selviytyy, jos sairastut tai jos alihankkijasi sairastuu?

Älä luovuta!

Liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä voi selvitä, ettei yritystoiminta ole kannattavaa. Tällöin sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Voit joko jättää yrityksen kokonaan perustamatta tai jatkaa sen kehittämistä, kunnes löytyy toimiva ratkaisu. Laskelmien paikkansapitävyys on avainasemassa. Suurin osa uusista yrittäjistä, jotka ovat tehneet laskelmat realistisesti, onnistuvat pitämään yrityksen pystyssä myös jatkossa.

Lukemiseksi suosittelen lämpimästi kirjaa: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin (Ollis Leppänen, Tammi 2013).

Valmiita laskelmapohjia ja muuta hyödyllistä materiaalia saat esimerkiksi osoitteesta Yritystulkki. 

Jos suunnitelmien laatiminen ja/tai päivittäminen tuntuu vaikealta, autan mielelläni!

Voit myös tutustua Yrittäjäksi- verkkokurssiimme, jonka avulla saat valmiit suunnitelmat helposti tehtyä.

Lataa heti PIKAOPAS MENESTYKSEEN

Opas auttaa sinua kehittämään osaamistasi liiketoiminnan hoitamisessa tuloksellisempaan suuntaan.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

TESTAA YRITTÄJÄKUNTOSI

Tiedätkö, mitkä yrittäjäominaisuudet ovat vahvuuksiasi? Mitä ominaisuuksia kannattaisi kehittää?

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

miten lisää asiakkaita

Miten lisää asiakkaita? – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Taloudelliset huolet ovat yksi suurimmista stressinaiheista, varsinkin yrittäjälle. Talousongelmien yksi syy on usein maksavien asiakkaiden vähäisyys. Monissa yrityksissä toimialasta riippumatta mietitään, miten löytää lisää asiakkaita. Syitä on monia. Toiminta voi olla kertaluonteista, jolloin ostotapahtumien välit ovat pitkät. Osa asiakkaista ei

Lue lisää »
Itsensätyöllistäjät tutkimustiedon valossa

Itsensätyöllistäjät tutkimustiedon valossa – Yrittäjän työkyky ja itsensä kehittäminen

Itsensä työllistäminen on laaja yhteiskunnallinen ilmiö, joka on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana. Siihen liittyy paljon sekä positiivisia mielikuvia innovatiivisista, aktiivisista yrittäjistä että negatiivisia ajatuksia pakko- ja näennäisyrittäjyydestä. Termiä ”itsensätyöllistäjät” käytetään kattokäsitteenä, joka kattaa yksinyrittäjät, ammatinharjoittajat, freelancerit ja apurahansaajat. Itsensätyöllistäjä toimii

Lue lisää »
työpaikkani yrittäjänä

Yrittäjän ominaisuuksia – Yrittäjän blogi

  Työpaikkani yrittäjänä On se kumma, kun saattaa mennä vuosia ja ei oikein edes ajattele itseään. Tai jos ajattelee, on se usein hyvin ulkokultaista. Vaihdanko hiusmallia tai -väriä. Tai tulee tarkkailtua painoa ja jos jotain muuttaa, niin korkeintaan juuston rasvaprosenttia

Lue lisää »

Hei, odota hetkinen!

Saat 10 € etusetelin tutustumistarjouksena

Tilauksesi onnistui, käy katsomassa sähköpostisi!

Vieritä ylös