Ajattele vähemmän, lisää hyvinvointia ja paranna tuloksia
Share on facebook
Share on print
Share on email

Ajattele vähemmän, lisää hyvinvointia ja paranna tuloksia – Yrittäjän työkyky ja itsensä kehittäminen

Pohditko usein, mitä jäi tekemättä, mikä kaikki jää tekemättä tai mitä pitää vielä tehdä? Ajatteletko liikaa tulevaa? Jatkuva odotusten, haasteiden ja ongelmien pyörittely sekä kuormittaa mieltä että nakertaa hyvinvointia ja henkistä tasapainoa.

Meitä on lapsesta asti kasvatettu ja opetettu jatkuvasti ajattelemaan: ideoimaan, analysoimaan, kritisoimaan, sisäistämään, asettamaan tavoitteita ja niin edelleen. Tästä näkökulmasta onkin paradoksaalista, että liika ajattelu, taukoamattoman ”sisäisen höpöttäjän” kuuntelu, on yksi hyvinvointimme suurimmista esteistä. Ajattelun vähentäminen paitsi kasvattaa hyvinvointia ja onnellisuutta myös lisää tietoista tekemistä ja parantaa tuloksia.

Pohtiessamme liikaa menneitä ja tulevia, keskitymme ”sitten kun” ja ”entä jos” -aikajanalla pysymiseen. Arvioiden mukaan keskimäärin vain 5 % ajatuksistamme on nykyhetkessä! Ajatuksistamme jopa 90 % on toistoa. Valitettavasti tämä koskee myös puhettamme ja tekojamme. Väsyneinä ja stressaantuneina ajatuksemme karkaavat helposti kielteiselle osastolle. Manaamme itseämme ja muita, valittelemme olosuhteita ja tapahtumia.

Ratkaisu aikaharhailun vähentämiseen ja ajatusten nykyhetkeen keskittämiseen on ennen kaikkea läsnäolo.

Läsnäolon opettelussa on tärkeää muistaa kolme kulmakiveä:

Läsnäolon ensimmäinen kulmakivi on nykytilanteen, olosuhteiden ja tapahtuneen hyväksyminen. Hyväksyminen ei tarkoita uhriksi tai marttyyriksi ryhtymistä tai luovuttamista. Kyse on siitä, että tapahtunut hyväksytään sellaisenaan ja mietitään, mitä asialle on tehtävissä.

Toinen kulmakivi on keskittyminen tekemiseen ja olemiseen.

Keskity tekemään ainutlaatuisen hyvin kaikki mitä teet. Tällöin tekemisestä tulee huomiosi keskipiste. Laadukas lopputulos vaatii aina huolenpitoa ja huomiota, ja näihin tarvitaan puolestaan keskittymistä ja läsnäoloa.

Kolmas kulmakivi on myönteisen sisäisen puheen painottaminen.

Suuri osa päässäsi pyörivistä ajatuksista on kielteisiä tai neutraaleja. Myönteinen sisäinen puhe tuo läsnäoloa, kielteinen vastaavasti hajottaa sitä. Pyri katkaisemaan alakierteinen kielteinen ”höpötys” ja painota myönteistä ja kannustavaa ”juttelua”.

Ajattelun tietoinen keskittäminen nykyisyyteen sekä läsnäolon opettelu ovat siitä kiitollisia harjoituksia, että ne parantavat omaa hyvinvointia ja tekemisen tuloksia paitsi pidemmällä tähtäimellä myös saman tien, nykyhetkessä.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

verovapaat henkiökuntaedut

Verovapaat henkilökuntaedut

Verovapaat henkilökuntaedut ovat pääsääntöisesti työnantajan palkansaajalle järjestämiä etuja, joiden avulla työnantaja voi edistää työntekijöiden työssä jaksamista ja parantaa heidän suorituskykyään. Henkilökuntaedut ovat tapa motivoida työntekijöitä ja lisätä viihtyvyyttä työpaikalla. Moni työnantaja kustantaa lakisääteisten työterveyshuollon ja työsuojelun lisäksi muitakin palveluita. Milloin

Lue lisää »
Johda itseäsi

Johda itseäsi – Yrittäjän työkyky ja itsensä kehittäminen

Takana pitkä talvi, kiireinen kevät ja lipsuva projekti? Seurauksena väsymys ja harmitus? Motivaatio kateissa? Löysin itseni tästä olotilasta, ja kun katson taaksepäin, kupsahdin ainakin näihin kuoppiin: Aikatauluttaminen ontuu, osatavoitteita ei mitattu ja mikä pahinta, pyrin jääräpäisesti maaliin, jonka olin kunnianhimoisesti

Lue lisää »
Projektiosaamisen ABC

Projektiosaamisen ABC – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Projektiosaaminen on yksi tärkeimmistä työelämätaidoista, joten sen opiskeluun kannattaa ehdottomasti paneutua. Yrittäjän työ on täynnä projekteja; pieniä ja isoja, lyhytaikaisia ja pidempiä. Usein erilaisia projekteja on käynnissä myös samanaikaisesti. Projekteilla on erilaiset aikataulut, ja niitä kaikkia pitäisi pystyä seuraamaan ja

Lue lisää »
Vieritä ylös