Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print

Miten lisää asiakkaita? – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Taloudelliset huolet ovat yksi suurimmista stressinaiheista, varsinkin yrittäjälle. Talousongelmien yksi syy on usein maksavien asiakkaiden vähäisyys. Monissa yrityksissä toimialasta riippumatta mietitään, miten löytää lisää asiakkaita. Syitä on monia. Toiminta voi olla kertaluonteista, jolloin ostotapahtumien välit ovat pitkät. Osa asiakkaista ei ole koko ajan aktiivisia. Ihmiset toimivat arvaamattomasti, he vaihtavat toimittajaa/palvelun tarjoajaa eri syistä.

Auta asiakasta

Asiakas ei ole aina oikeassa eikä häntä pidä kohdella kuninkaallisena, mikäli se tarkoittaa hännystelyä. Asiakkaan ostoprosessissa on monia vaiheita. Jokaisessa vaiheessa sinä voit olla vaikuttamassa, jotta valinta kohdistuisi sinun tuotteeseesi tai palveluusi.

Toimimalla hyvän ystävän tavoin, voit saavuttaa luottamusta. Rakennat samalla mielikuvaa yrityksestäsi pitkällä tähtäimellä. Kykymme tuottaa lisäarvoa on lopulta se asia, miksi asiakas valitsee meidät.

Myyminen on ostamisen helpottamista

Lueskelin tiivistelmää tutkimuksesta Oikukas ostaja (Miten ict- ja asiantuntijapalveluita ostetaan Suomessa 2015), josta mieleen jäi montakin asiaa.

Ostopäätöksen tekijälle oli vähiten tärkeää toimittajan edullinen hinta. Seuraavana vähiten merkitystä oli sillä, että toimittaja tunnettiin entuudestaan hyvin. Nämähän ovat positiivisia uutisia!

Päättäjälle tärkeintä oli, että

  • tarjottu ratkaisu oli tarpeeseen sopiva
  • ostajan tilanne ja tarve oli ymmärretty kilpailijaa paremmin
  • asiakas tunsi, että halutut tulokset saavutettaisiin
  • asiakas koki, että hänen asiansa oli tärkeä

Sinun pitää siis tietää, mikä on asiakkaan tarve ja ymmärtää se. Lisäksi on tarjottava ratkaisua, jolla asiakkaan toivoma tulos/muutos saavutetaan. Milloin sinä tunnet itsesi tärkeäksi asiakkaana? Mitä se vaatii sinulta myyjänä?

Hoida asiakassuhdetta

Asiakkuuden luomiminen voi perustua kokonaan uusien asiakkaiden hankintaan potentiaalisten asiakkaiden joukosta tai olemassaolevien kerta- ja satunnaisasiakkaiden ostokertojen lisäämiseen.

Vanhoja asiakassuhteita pitää hoitaa ja ”lepovaiheessa” olevia herätellä. Tavoittaako markkinointisi haluamasi kohderyhmät? Ideoi uusia tapoja lähestyä asiakasta. Ole kiinnostunut heidän tarpeistaan ja toiveistaan.

Anna ilmaiseksi paljon enemmän, kuin uskot olevan järkevää. Jos autat riittävän montaa ihmistä saamaan mitä he haluavat, saat sinäkin sen mitä haluat eli lisää maksavia asiakkaita!

Uusasiakashankinta

Uusien asiakkaiden hankinta voi tuntua vaikealta. Ei uskalleta ottaa yhteyttä, soittelu tuntuu epämiellyttävältä. Ei tiedetä, kehen pitäisi ottaa yhteyttä ja miten uutta asiakasta lähestytään. Nämä pulmat ovat ratkaistavissa. Käytettävissä on monia keinoja, kanavia ja erilaisia lähestymistapoja. Jokaisen pitää löytää itselleen, yritykselleen ja tuotteelleen sopivat tavat.

Markkinointistrategiasi on kertoa

  • mitä kerrot
  • miten kerrot
  • kenelle kerrrot
  • missä ja milloin kerrot

Valitse itsellesi mieluisa tapa kertoa yhä uudelleen ja uudelleen siitä, mitä teet. Ole innostunut ja sinnikäs!

Tavoitteilla selkeyttä

Laadi selkeä tavoite. Pelkät euromääräiset myyntitavoitteet eivät riitä, vaan pitää tietää, mitä asiakas- ja kohderyhmää lähestytään, millä toimenpiteillä ja miten tavoitteisiin pyritään. Mieti, montako säännöllisesti ostavaa vakioasiakasta on jo valmiina? Oletko tehnyt tarjouksia, joista oletat tulevan kauppoja? Kuinka suuri osa tavoitteesta tulee yhteensä olemassa olevien asiakkaiden kautta? Mihin asiakkaan tarpeisiin voit tarjota ratkaisua?

  • Löydä ja löydy
  • Luo tarvetta jo ostopolun alussa
  • Varmista henkilökohtaisen vaikuttamisen teho
  • Vahvista tunnetta siitä, että ratkaisusi tuottaa tuloksia

​Mitä keinoja sinulla on pitää asiakas tyytyväisenä ja hankkia uusia asiakkaita?
Tästä minipaketista voisi olla sinulle hyötyä

Lataa heti PIKAOPAS MENESTYKSEEN

Opas auttaa sinua kehittämään osaamistasi liiketoiminnan hoitamisessa tuloksellisempaan suuntaan.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

TESTAA YRITTÄJÄKUNTOSI

Tiedätkö, mitkä yrittäjäominaisuudet ovat vahvuuksiasi? Mitä ominaisuuksia kannattaisi kehittää?

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

yritystalouden asiantuntija

Pienyrittäjä yrityksen talouden asiantuntijana

Ei ole mikään ihme, että yrityksen talousasiat huolettavat ja tuntuvat kasaantuvan ylimääräiseksi kuormaksi kaiken muun työn päälle. Yrittäjänä toimenkuvasi saattaa olla varsinaisen leipätyösi lisäksi tuotepäällikkö-varastopäällikkö-toimitusjohtaja-markkinointijohtaja-talouspäällikkö-sihteeri-siivooja-autonkuljettaja – ja ties mitä muuta. Suurimpaan osaan näistä tehtävistä sinua tuskin on koulutettu lainkaan ja

Lue lisää »
intoa työhön

Intoa työhön

Alkaako sinun vuotesi innostuneesti? Puhkut intoa työhön? Ehkä et ole oikein toipunut vielä edellisenkään vuoden uurastuksesta? Oletko jaksanut tehdä suunnitelmia? Tai ehkä et ole suunnittelevaa tyyppiä, elät enemmänkin päivä kerrallaan. Jokaiseen työhön, myös yrittäjän arkeen, kuuluu vähemmän innostavia tehtäviä ja

Lue lisää »

Hei, odota hetkinen!

Saat 10 € etusetelin tutustumistarjouksena

Tilauksesi onnistui, käy katsomassa sähköpostisi!

Vieritä ylös