Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print

Strategia kuntoon – Yrityksen toiminta ja suunnittelu

Useimmilta yrityksiltä puuttuu strategian ydin eli se, miten yritys erottuu edukseen kilpailijoistaan. Talouselämässä muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen tulosten mukaan, vain alle kolmasosalla yrityksistä oli jonkinlainen strategiamääritelmä ja vain 23 prosentilla hyvin määritelty strategia.

Yritysten strategiat jäävät helposti liian yleiselle tasolle tai ne ovat liian monimutkaisia. Usein myös sekoitetaan tavoitteet ja strategia. Entäpä visio ja missio? Eihän pieni yritys näitä tarvitse eikä varsinkaan yksinyrittäjä? Mietitäänpä asiaa uudelleen!

Tehokkuutta toimintaan

Pienikin yritys tarvitsee strategian tuomaan toiminnalle määrätietoisuutta ja tehokkuutta. Strategian perusta muodostuu arvoista, toiminta-ajatuksesta ja ydinosaamisesta. Ydintoiminta määritellään kysymyksillä kenelle, mitä ja miksi. Vastaamalla näihin saadaan pohja strategialle, joka koostuu monista eri tekijöistä. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja tehokkuus jäävät termeinä liian yleiselle tasolle. Pitää tehdä selväksi, mitä niiden eteen tehdään käytännössä.

Strategia vastaa siis kysymykseen miten. Se kertoo, mitä tehdään, jotta yritys saavuttaa tavoitteensa ja visionsa. Visio, missio ja tavoitteet eivät nekään voi olla vain hienoja termejä.

Kuinka rakentaa strategia?

1. Mieti, miten erottaudut muista.

Mitkä ovat yrityksen kilpailuvaltit ja menestystekijät? Strategiatyön tehtävänä on auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan. Tämä vaatii tietenkin sekä omien että kilpailijoiden ominaisuuksien ja markkina-aseman ymmärtämistä. Eräs konkreettinen työkalu tämän vaiheen toteuttamiseen on Sinisen meren strategia -kirjasta löytyvän strategiaprofiilin luominen. Erottautumistekijät kiteytyvät pääosin seuraaviin osa-alueisiin:

  • Hinta ja laatu
  • Toiminnot ja käytettävyys
  • Valikoima ja saatavuus
  • Palvelut
  • Kumppanuus
  • Brändi

Yrityksen omaa strategiaprofiilia luotaessa on tärkeää valita vain kaksi tai kolme osa-aluetta, joiden avulla pyritään erottumaan selvästi markkinoiden muista toimijoista.

2. Määrittele visio

Visio on yrityksen tulevaisuuden näkemys ja tahtotila, missä yritys pyrkii olemaan esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Vision pitää olla ymmärrettävä ja houkutteva.

3. Kirjoita auki missio

Missio kertoo yrityksen yhteiskunnallisen merkityksen, mitä se esimerkiksi haluaa antaa yhteiskunnalle.

4. Kirjaa tavoitteet

Tavoitteet kertovat, mitä yritys haluaa saavuttaa. Tavoitteiden pitää olla mitattavissa.

Strategia vastaa kysymykseen ”miten”

Mitä pitää tehdä, jotta yritys saavuttaa tavoitteensa, missionsa ja visionsa? Aloita kohdasta 1. Mieti ja suunnittele, keskustele muiden kanssa. Pyydä apua asiantuntijoilta. Strategian pitää toteutua jokapäiväisessä käytännön työssä.

Hyvä strategia on sopivan tarkka, yksityiskohtainen ja helposti ymmärrettävä. Sen pitää myös olla toteutettavissa käytännössä. Erilaisuus ja rohkeus ovat valtteja. Oikeassa elämässä asiat eivät aina toteudu kuten on suunniteltu. Hyvä strategia joustaa.

Käy tästä katsomassa menestyjän esitys visiosta ja strategiasta!

Tutustu myös valmentajiimme täällä ja varaa aika!

 

Lataa heti PIKAOPAS MENESTYKSEEN

Opas auttaa sinua kehittämään osaamistasi liiketoiminnan hoitamisessa tuloksellisempaan suuntaan.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

TESTAA YRITTÄJÄKUNTOSI

Tiedätkö, mitkä yrittäjäominaisuudet ovat vahvuuksiasi? Mitä ominaisuuksia kannattaisi kehittää?

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

heti ja nyt

Heti ja nyt – Yrittäjän blogi

Ennen lomia on kuhinaa. Kesäsesonki on alkanut. On odotuksia, ennakointia ja mahdollisuuksia. Niin tilaajalla kuin minulla, tavaroiden tuottajalla. Asiakkaat ovat empineet ja kun tilaus tulee, on sen oltava valmis heti ja toimitus nyt. Kaikilla on kiire. Tavaraa tarvitaan hyllyille. Erilaista

Lue lisää »
kehittäminen

Kehitä yritystä kokonaisuutena

Yritystoimintaa voi verrata monella tasolla urheiluun. Pienyrittäjille yrittäjyys on tapa työllistää itsensä, harjoittaa omaa ammattiaan ja toisinaan, ainoa keino elannon hankkimiseen. Pienenkin yrittäjän menestyminen edellyttää liiketoiminnan jatkuvaa kehittämistä, oppimista, harjoittelua ja kovaa työtä. Yritystä on kehitettävä kokonaisuutena. Urheilija tekee tulosta,

Lue lisää »
Yrittäjän vahvuudet

Yrittäjän vahvuudet – Yrittäjän työkyky ja itsensä kehittäminen

Löydä henkilökohtainen vahvuutesi yrittäjänä näillä vinkeillä Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja lahjakkuuden alueemme. Osa kyvyistämme ja henkilökohtaisista piirteistämme näkyy vahvasti ulospäin, mutta meissä kaikissa on myös syvemmällä lymyävää potentiaalia sekä vaalimisen arvoisia ominaispiirteitä. Henkilökohtainen vahvuutesi määrittyy seuraavista komponenteista: synnynnäiset lahjat,

Lue lisää »

Hei, odota hetkinen!

Saat 10 € etusetelin tutustumistarjouksena

Tilauksesi onnistui, käy katsomassa sähköpostisi!

Vieritä ylös