tilitoimistoyhteistyö
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print

Tilitoimistoyhteistyö – Yrityksen taloushallinto, kirjanpito ja verotus

”Tilitoimisto on yrittäjän tärkein kumppani”. Miksi näin? Jotkut ajattelevat tilitoimistopalvelun olevan pakollinen kuluerä, ikävä asia, josta on pakko maksaa. Tilitoimiston palvelut kannattaa mieltää liiketoimintasi auttajaksi ja kirjanpitäjä neuvonantajaksi yrityksen koosta riippumatta. Hyvä tilitoimistoyhteistyö varmistaa, että saat neuvoja yrityksesi talouden suunnitteluun ja ohjaamiseen myös silloin, kun et sitä välttämättä itse huomaa kysyä.

Muistilista onnistuneeseen tilitoimistoyhteistyöhön

Kirjanpitoa ja verotusta koskevat säännökset muuttuvat jatkuvasti. Yrittäjä ei voi ehtiä seuraamaan taloushallinnon muutoksia. Luotettavassa tilitoimistossa oman ammattitaidon ylläpidosta huolehditaan. Oikeat ja yritystoimintaasi sopivat kirjaukset säästävät yrittäjän hermoja ja rahaa.

Kirjanpito tehdään yritystä varten, jotta omistajat/yrittäjät voisivat tehdä oikeita ratkaisuja toimintansa suhteen. Yrittäjän on tärkeää ymmärtää perusasiat talouden hallinnasta osatakseen johtaa ja suunnitella liiketoimintaansa. Antamalla juoksevan kuukausikirjanpidon tilitoimiston hoidettavaksi, yrittäjä voi keskittyä omaan työhönsä.

Mihin sinä tarvitset asiantuntijaa?

Taloushallinnon kokonaisuus koostuu monista osa-alueista. Mieti, mitkä asiat yrityksessäsi hoidat itse? Haluatko ulkoistaa pelkästään kuukausikirjanpidon, tilinpäätöksen ja viranomaisilmoitukset vai tarvitsetko laajempaa palvelua? Taloushallintoliiton sivuille kootusta tietoiskusta näet tyypillisimpiä tilitoimiston palveluja.

Tilitoimistosta saat apua myös yrityksen perustamiseen. Toimenpide on tehty verkossa helpoksi, ja ohjeita on saatavilla. Perustamiseen liittyy paljon muutakin pohdittavaa esim. liiketoimintasuunnitelman laatiminen. Jos oma osaaminen tai ajan riittäminen epäilyttää, anna tilitoimiston auttaa tässä tärkeässä työvaiheessa.

Mieti myös, mikä on liiketoimintasi laajuus muutaman vuoden kuluttua. Varmista, että tarvittavat palvelut ovat saatavilla, jos yrityksesi toiminta lähteekin nopeasti kasvuun. Kirjanpitäjän rooli on laajentunut rutiinitiedon tallentajasta asiakkaan taloushallinnon asiantuntijaksi.

Sähköinen vai paperinen taloushallinto?

Sähköinen taloushallinto ei lupauksista huolimatta ole mikään täydellinen automaatti. Yksinkertaisimmillaan sähköinen taloushallinto tarkoittaa yrityksesi taloushallintoon kuuluvien töiden hoitamista yhdessä sähköisessä järjestelmässä, jossa kaikki tiedot ovat nähtävillä reaaliajassa. Perinteisen paperisen ja täysin sähköisen taloushallinnon välimaastoon mahtuu myös vaihtoehtoja.

Kysy kirjapitäjältäsi, miten voisit itse auttaa häntä vähentämään manuaalisiin rutiineihin, kuten tietojen näpyttelyyn, kuluvaa työaikaa. Esimerkiksi kuitit kannattaa heti alusta alkaen opetella toimittamaan skannattuina. Valitettavasti vielä jotkut yrittäjät toimittavat tositteensa ryppyisinä kenkälaatikossa. Työnjaon ja toimintatapojen sopimisesta on etua molemmille osapuolille.

Mikä siinä kirjanpidossa oikein maksaa?

Hinta on luonnollisesti yksi tärkeimmistä valintakriteereistä. Tärkeimmän kriteerin pitäisi kuitenkin olla se, mitä rahalla saa ja kuinka hyvin palvelu auttaa sinua yrityksesi asioiden hoitamisessa. Miten sinä hyödyt asiantuntiavusta?

Eri hinnoittelumalit saattaa aiheuttaa hämmennystä. Tilitoimiston laskutus voi perustua käytettyyn aikaan, tositteiden määrään, vientien määrää tai edellä mainittujen yhdistelmään. Myös kiinteä kuukausihinta on mahdollinen. Tositepohjainen laskutus eroaa vientipohjaisesta. Asiakkaan on vaikea vertailla tarjouksia keskenään tai tietää, kuinka paljon aikaa hänen kirjanpitonsa vie kirjanpitäjältä?

Kannattaa myös varmistaa, mistä veloitetaan lisähintaa. Laskutettavaa voi tulla esimerkiksi ylimääräisestä työstä ja viivästyksistä. Selvitä myös, sisältyykö neuvonta laskutukseen ja missä laajuudessa.

Onko kirjanpitäjäsi tavoitettavissa?

Omaan liiketoimintaan liittyviin kysymyksiin pitäisi saada apua juuri silloin, kun sitä tarvitsee. Omaan työhön keskittyminen vaikeutuu vastauksia odotellessa. Tilitoimistoa valittaessa kannattaakin varmistua siitä, että tilitoimistoyhteistyö pelaa ketterästi ja kirjanpitäjä on tavoitettavissa sinulle sopivilla tavoilla ja ajankohtina. Tilitoimiston fyysisellä sijainnilla ei ole oleellista merkitystä. Välimatkasta huolimatta palvelu voi toimia erinomaisesti.

Varmista, että asiasi tulevat hoidetuksi myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kirjanpitäjäkin on vain ihminen, ja voi vaikka sairastua.

Selkokielistä neuvontaa

Taloushallinnon ja verotuksen terminologia voi, varsinkin alussa, tuntua melko vaikealta ymmärtää. Kirjanpidon ja verotuksen ohjeet sisältävät viittauksia lakeihin ja asetuksiin, joiden ammattikieli on vierasta. Viranomaisasiointi voi olla hankalaa: asiantuntija ja kysyjä eivät ymmärrä toisiaan.

Hyvä kirjanpitäjä vastaa kysymyksiisi selkeästi ja ymmärrettävästi. Kirjanpito ei ole pelkkää numeroiden pyörittelyä, vaan sen tarkoituksena on tuottaa materiaalia yrittäjän avuksi. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Sinun asiasi on tärkeä, ole siis aktiivinen.

Ohjelmistoyritys Isolta selvitti kyselytutkimuksella pienyrittäjien ja kirjanpitäjien välistä suhdetta. Melkein puolet yli 200 kyselyyn vastanneesta yrittäjästä koki, ettei kirjanpitäjältä saa kirjanpidon lisäksi muuta apua (kirjoittajalla ei ole sidoksia ohjelmistoyritykseen).

Sujuvaa yhteistyötä

Taloushallinnon käytännön toteutus sujuu parhaiten ja kohtuullisin kustannuksin, kun työnjaosta, tarpeista ja toimintatavoista on sovittu selkeästi. Kirjanpitäjän työtä helpottaa, kun toimitat materiaalin sovitusti, olet rehellinen, esität kysymyksiä ja maksat laskusi.

Itsellesi sopivan tilitoimiston valintaan ja palveluiden vertailuun kannattaa varata riittävästi aikaa. Parhaimmillaan kyse on pitkästä ja tiiviistä suhteesta, ilot ja surut jaetaan yrittäjyyden arjessa. Tilitoimistoyhteistyön sujuvuus mitataan vasta käytännön työssä. Toistaiseksi ihminen ymmärtää toista ihmistä paremmin kuin tietokoneohjelma.

 

Lataa heti PIKAOPAS MENESTYKSEEN

Opas auttaa sinua kehittämään osaamistasi liiketoiminnan hoitamisessa tuloksellisempaan suuntaan.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

Haluatko tietää lisää?

Olemme koonneet lukijoidemme suosituimmat kysymykset vastauksineen yksiin kansiin käteväksi vinkkivihkoksi!

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

uusia ajatuksia yrittäjälle

Uusia ajatuksia yrittäjälle

Uusia tuulia, uusia ajatuksia yrittäjälle. Tyyntä myrskyn jälkeen ja myrskytuulten taltuttamista. Hoen itselleni; delegoi ja toteuta osa ideoista. Tekemisellä ne mahdolliset myräkän voimat vaimenevat. Elikkä, ei lankoja yhteen koriin vaan useampaan ja mieluiten erikokoisiin. Tuotteet, joo, mutta oheistuotteet, joo joo

Lue lisää »
pienyrittäjän talouden hallinta

Pienyrittäjän talouden hallinta ei ole rakettitiedettä

Yrittäjäksi lähdetään usein silloin, kun mielessä on timanttinen bisnesidea tai vahva visio menestyksestä. Paperityöt, laskelmat ja taulukot tuntuvat turhalta hidasteelta vision tiellä, vaikka ne ovat avainasema menestyneen ja kannattavan liiketoiminnan luomisessa. Joskus pienyrittäjän talouden hallinnasta muodostuu huoli, joka tuntuu kasaantuvan

Lue lisää »
osaatko sanoa ei

Ajankäytön hallintaa – osaatko sanoa ei?

Hallitse ajankäyttöäsi tunnistamalla aikavarkaat. Ne ovat toimintamalleja ja tapoja, jotka estävät rauhallista ja tuloksellista työskentelyä sekä aiheuttavat tarpeetonta kiireen tunnetta. Valitse tarkasti miten käytät aikaa, sitä on sinulla saman verran kuin muillakin. Jos sinä otat liian helposti muiden tehtäviä hoidettavaksesi

Lue lisää »
Vieritä ylös