sopimus
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print

Hallitsetko yrityksen sopimusasiat?

Yrityksen sopimusasiat unohtuvat tai sopimusten tekoa lykätään, koska niille ei tunnu olevan tarvetta tai sopimuspaperit koetaan vaikeiksi. Sopimukset ovat tärkeitä yritykselle, koska ne määrittävät yhteistyön sisällön ja turvaavat yrityksen etuja.
Sopimukset ovat riskienhallintaa vakuutuksien ohella, koska niiden avulla voidaan minimoida ongelmat ja riidat. Kirjallinen sopimus helpottaa todistelua jälkikäteen ja sopimukset ovat selkeä peruste laskutukselle.

Sopimuksessa tulisi sopia ainakin näistä:

  • mitä myydään
  • millä hinnalla
  • missä ja milloin toimitus tapahtuu
  • miten toimitaan, jos tulee ongelmia

Sopimukset ovat erittäin tärkeitä yritykselle, koska:

  • ne määrittävät yhteistyön sisällön
  • turvaavat yrityksen etuja
  • ovat riskienhallintaa vakuutuksien ohella
  • minimoivat ongelmat ja riidat
  •  kirjallinen sopimus helpottaa todistelua jälkikäteen
  • ovat selkeä peruste laskutukselle

Yrityksen sopimuksessa tulisi sopia ainakin näistä:

  • Mitä?
  • Millä hinnalla?
  • Missä?
  • Milloin?
  • Mitä, jos ei?

Yritystoiminnan sopimustyyppejä ovat osto- ja myyntisopimukset, osakassopimukset, työ- ja vuokrasopimukset.

Mallisopimuksia voidaan käyttää apuna sopimuksen laatimisessa, mutta niitä voi joutua muokkaamaan. Sopimuksiin liitetään erilaisia sopimusehtoja, joihin sopimuksessa tulee viitata ja ehdot on myös liitettävä sopimukseen niihin tutustumista varten.

Yrityksen sopimuksesta tulisi löytyä ainakin seuraavat seikat:

    • Sopimuksen tarkoitus
    • Sopijapuolet
    • Käytetyt termit
    • Sopimuksen kohde (tavara/palvelu)
    • Myyjän oikeudet ja velvollisuudet
    • Ostajan oikeudet ja velvollisuudet
    • Sopimuksen voimaantulo ja voimassaoloaika
    • Hinta ja maksuehdot
    • Tilausehdot ja toimitusehdot
    • Toimitusaikataulu
    • Tarkastusoikeus/-velvollisuus
    • Viivästykset ja muut sopimusrikkomukset
    • Vahingonkorvausvelvollisuus
    • Ylivoimainen este (Force majeure)
    • Tietosuoja
    • Salassapito
    • Alihankinta
    • Immateriaalioikeudet ja niiden loukkaukset
    • Sopimuksen siirtäminen
    • Sopimuksen irtisanominen ja purkaminen
    • Vakuudet
    • Sovellettava laki
    • Erimielisyyksien ratkaiseminen
    • Sopimusasiakirjat ja sopimuskappaleet
    • Päiväys ja allekirjoitukset

Hinnan määrittely tarkasti kannattaa. Sopimuksen mukainen hinta voi perustua hinta-arvioon, hinta voi olla kiinteä tai tuntiperusteinen. Voidaan myös sopia enimmäishinnasta.

Arvonlisäveron sisältyminen hintaan on syytä merkitä selkeästi väärinkäsitysten välttämiseksi.

Maksuehdot liittyvät hintaan keskeisesti. Ostajan maksukyky on oleellinen tieto paitsi maksujen varmistamiseksi, mutta myös siksi, että paraskaan sopimus sakkomaksuineen ei auta, jos perittävää ei ole. Muutamalla kympillä voi tehdä sopimuskumppanista tarkistuksia esimerkiksi täällä https://www.asiakastieto.fi/yritykset/tuotteet-ja-palvelut.

Sopimuksista löytyy verkosta paljon lisätietoa. Kuluttajakaupan ehdoista hyvä tietolähde on www.kkv.fi

Sopimusasioista sekä yrityksen osaamisen suojaamisesta olen kirjoittanut yleistiedoksi pienen oppaan, jonka löydät täältä.

Laki- ja sopimusasioihin erikoistuneet valmentajamme auttavat mielellään, ota yhteyttä!

lakiasiat

 

 

Lataa heti PIKAOPAS MENESTYKSEEN

Opas auttaa sinua kehittämään osaamistasi liiketoiminnan hoitamisessa tuloksellisempaan suuntaan.

Tilaa uusimmat jutut sähköpostiisi

Haluatko tietää lisää?

Olemme koonneet lukijoidemme suosituimmat kysymykset vastauksineen yksiin kansiin käteväksi vinkkivihkoksi!

Piditkö jutuista? Jaa myös muille ja käy tykkäämässä, kiitos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lisää mielenkiintoista luettavaa

kuinka valita yritykselle sopiva kasvustrategia

Kuinka valita yrityksen kasvustrategia?

Yritysten kasvusta ja kasvumahdollisuuksista puhutaan nykyään paljon, välillä jopa painostukseen asti. Pitäisi kasvaa ja kehittyä, mutta kuinka? Kaikki yritykset eivät kasva samalla tavalla, sillä yrityksen kasvustrategia tulee valita niin, että se tukee omaa liiketoimintaa ja tavoitteita. Myös erilaiset rahoitusmahdollisuudet vaikuttavat

Lue lisää »
työpaikkani yrittäjänä

Yrittäjän ominaisuuksia – Yrittäjän blogi

  Työpaikkani yrittäjänä On se kumma, kun saattaa mennä vuosia ja ei oikein edes ajattele itseään. Tai jos ajattelee, on se usein hyvin ulkokultaista. Vaihdanko hiusmallia tai -väriä. Tai tulee tarkkailtua painoa ja jos jotain muuttaa, niin korkeintaan juuston rasvaprosenttia

Lue lisää »
kirjanpitäjä

Nykypäivän kirjanpitäjä on tuhannen alan ammattilainen

Perinteistä kirjanpitoalaa on koeteltu viime vuosina, kun digitalisaatio, automaatio, robotit ja tee-se-itse-ohjelmat ovat vallanneet sinnikkäästi alaa. Muutama vuosi sitten kirjanpitäjä ammattina piti sijaa katoavien alojen kärjessä, sillä automaation uumoiltiin korvaavan pian täysin ihmisten tekemä työ. Onneksi taitavaa ja palveluhenkistä kirjanpitäjää

Lue lisää »
Vieritä ylös